Nattevagten Agustina Bessa-Luís var i 1997 nomineret til Nobelprisen, men fik den som bekendt ikke. Ganske vist blev Portugal året efter beæret med prisen, som nemlig gik til José Saramago, så på den måde fik portugisisk litteratur en fortjent hyldest. Men altså ikke Agustina, der i et temmelig urimeligt omfang har måtte leve som ukendt forfatter på adskillige breddegrader. Desværre også i Danmark, men til en trøst er hun dog tilgængelig på dansk, ikke mindst takket være Jorge Braga. Nattevagten handler om Martinho Dias Nabasco, hvis familie i generationer har været i besiddelse af et usigneret eksemplar af Rembrandts kendte maleri af samme navn. Herfra forgrener handlinger og personerne sig i tid og rum, og tilsat Agustinas søde, men dog lumske ironi, må man som læser alliere sig med en notesblok for at holde styr på begivenhederne. Maleriet beskrives et sted i romanen som et handlingsøjeblik,
og på sin vis er det samme tilfældet med handlingen i bogen.
Martinho er opdraget af sin mormor Maria, og det er hende, der holder
hus for byens celebre bekendtskaber. Ikke mindst lurer familielægen
Horácio på en affære med Maria, men det siger sig selv,
at det ikke bliver til noget. Martinhos egen mor, Paula, gifter sig først
med en marineofficer, dernæst en kommandørkaptajn, og lader
Martinho opdrage af Maria. Herfra væves en myriade af personer ind
i handlingen, men det mesterlige træk er Agustinas inddragelse af
maleriet Nattaevagtens personer. Omsider tager Maria den kloge beslutning
at gifte Martinho med Judite. Hun bærer dog på en byrde af
de helt store; hendes far har øjensynligt slået moren ihjel.
Eller måske er det Judite selv? Langsomt portrætteres de væsentligste
personer, og Agustina lader de resterende personer stå som en del
af kulissen og personkarakteristikken. Portrættet af Nabasco’ernes
hus i Rua de Belmonte i Porto og Rembrandts maleri står først
helt klart til sidst. Paradoksalt starter romanen med et besøg
på byens gravplads på Allehelgensdag, og slutter med Martinhos
endeligt. |