VANITAS
51, Avenue d'Iéna
af
Almeida Faria
en spøgelseshistorie om Gulbenkian
med
forord af
Marianne Sandels
54 sider 21x21
cm trykt på Silk 200 g.
kr. 150,-
kun ved direkte henvendelse
til forlaget
"Lethed, elegance, humor og ironi kendetegner Almeida Farias forfatterskab,
ikke mindst Vanitas,
som beretter om mødet mellem en kunstelskende ånd (Calouste
Gulbenkian,
der hjemmesøger sin
tidligere residens i Paris)
og en andægtig lyttende yngre kunstner.
Noget omtumlet og lidt forkølet kommer den unge mand ud af
nattens intermezzo, men han har fået noget at tænke over",
skriver Marianne
Sandels i sit forord om den berømte mæcen og kunstsamler
"Et sludrevornt spøgelse og dets livsinteresse: kunsten."
I anledning af 100-året for folkemordet på
kristne armeniere i Tyrkiet - Undervisningsministeriets artikel.
On the centennial of the Armenian Genocide - State
Commissions artikel.
Wikipedias artikel
English extract
DBCs lektørudtalelse
Nedstående et udpluk af de i bogen omtalte kunstværker, som
til dels også er gengivet i den.

Fantin-Latour:
Blush Roses in a Glass, Dublin
City Gallery The Hugh Lane

Osias Beert: Still-Life with Cherries and Strawberries
in China Bowls, Staatliche Museen, Berlin
Osias Beert: Still Life with Cherries, Nationalmuseum,
Stockholm
Fantin-Latour: La lecture, Gulbenkian,
Lissabon
Fantin-Latour: La lecture, Musée des
Beaux Arts, Lyon
Fantin-Latour: La table garnie, Gulbenkian,
Lissabon

Fantin-Latour: La liseuse, Musée d'Orsay,
Paris
Gerard Terborch: The
Music Lesson, Pushkin Museum, Moskva
Gerard Terborch: The Music Lesson, National
Gallery of Art, Washingon
Torrentius
alias Johannes
van der Beeck: Vanitas med stangbid ("Emblematic
still life with flagon, glass, jug and bridle")
Rijksmuseum, Amsterdam
Titlen på billedet var oprindeligt „Temperantia“
(„Allegory of Temperance“), og i 1649 optræder
som
„A round piece with pots and glasses“.
Hanging from the shelf in this painting is
a piece of paper on which appear the words and music
of a song:
"wat but-ter maat be-staat, int on-maats/ qaat ver-ghaat"
- "that which is without measure meets immeasurable evil" -
implying that immoderate behaviour will be immoderately punished.
By courtesy of Caroline Wittop Koning, Collectie Informatie, Rijksmuseum
Kun få af hans værker har overlevet, eftersom
de blev beordret afbrændt, da
kunstneren kom under mistanke for at være medlem af Rosenkreutzer-ordenen,
ateist og satanist.
Maleren blev så sat i fængsel og tortureret, anklaget for
blasfemi.

Stotskopff: La Grande Vanitée, Musée
de l'Oeuvre Notre-Dame, Strasbourg
De Heem: Vanitas still life with a skull, book
and roses, Nationalmuseum, Stockholm
Joos
Van Cleve: Dronning Leonor, Museu
Nacional de Arte Antiga, Lissabon
HOLLAND
BILLEDER & NATTEVAGTENS DOURO
NordNordVest
billeder

NNV2
Årstiderne
i Ringergården

PORTO
BILLEDER


FLERE BILLEDER
Tilbage til forsiden
|