Calouste Gulbenkian portrayed by an unknown artist, whom we certainly would be pleased to credit



VANITAS
51, Avenue d'Iéna
af Almeida Faria
med forord af Marianne Sandels
54
sider 21x21 cm trykt på Silk 200 g.

kr. 200,-

kun ved direkte henvendelse til forlaget








"Lethed og elegance, humor og ironi kendetegner Almeida Farias forfatterskab,
ikke mindst Vanitas, som beretter om mødet mellem en kunstelskende ånd (Calouste Gulbenkian,
der hjemmesøger sin tidligere residens i Paris) og en andægtig lyttende yngre kunstner.
Noget omtumlet og lidt forkølet kommer den unge mand ud af
nattens intermezzo, men han har fået noget at tænke over",
skriver Marianne Sandels i sit forord om den berømte mæcen og kunstsamler
"Et sludrevornt spøgelse og dets livsinteresse: kunsten."


I anledning af 100-året for folkemordet på kristne armeniere i Tyrkiet - Undervisningsministeriets artikel.

On the centennial of the Armenian Genocide - State Commissions artikel.
Wikipedias artikel

English extract


DBCs lektørudtalelse

Nedstående et udpluk af de i bogen omtalte kunstværker, som til dels også er gengivet i den.


Fantin-Latour: Blush Roses in a Glass, Dublin City Gallery The Hugh Lane


Osias Beert: Still-Life with Cherries and Strawberries in China Bowls, Staatliche Museen, Berlin


Osias Beert: Still Life with Cherries, Nationalmuseum, Stockholm


Fantin-Latour: La lecture, Gulbenkian, Lissabon


Fantin-Latour: La lecture, Musée des Beaux Arts, Lyon


Fantin-Latour: La table garnie, Gulbenkian, Lissabon


Fantin-Latour: La liseuse, Musée d'Orsay, Paris


Gerard Terborch: The Music Lesson, Pushkin Museum, Moskva


Gerard Terborch: The Music Lesson, National Gallery of Art, Washingon


Torrentius alias Johannes van der Beeck: Vanitas med stangbid ("Emblematic still life with flagon, glass, jug and bridle")
Rijksmuseum, Amsterdam

Titlen på billedet var oprindeligt „Temperantia“ („Allegory of Temperance“), og i 1649 optræder som
„A round piece with pots and glasses“.
Hanging from the shelf in this painting is a piece of paper on which appear the words and music of a song:
"wat but-ter maat be-staat, int on-maats/ qaat ver-ghaat"
- "that which is without measure meets immeasurable evil" -
implying that immoderate behaviour will be immoderately punished.

By courtesy of Caroline Wittop Koning, Collectie Informatie, Rijksmuseum


Kun få af hans værker har overlevet, eftersom de blev beordret afbrændt, da
kunstneren kom under mistanke for at være medlem af Rosenkreutzer-ordenen, ateist og satanist.
Maleren blev så sat i fængsel og tortureret, anklaget for blasfemi.



Stotskopff: La Grande Vanitée, Musée de l'Oeuvre Notre-Dame, Strasbourg


De Heem: Vanitas still life with a skull, book and roses, Nationalmuseum, Stockholm


Joos Van Cleve: Dronning Leonor,
Museu Nacional de Arte Antiga, Lissabon




HOLLAND BILLEDER & NATTEVAGTENS DOURO




NordNordVest billeder






PORTO BILLEDER









FLERE BILLEDER








Tilbage til forsiden