FOLKEBÅDEN
FD 80
 


 



Th:
ud for Göteborghavns indsejling
med "October" om bb
lige før uvejret brød løs
.
5 minutter senere kunne man i et kvarter ikke se 10 m for sig pga en ordentlig skylle.
Vi krydsede rundt om os selv sålænge, for ikke at støde ind i noget man ikke kunne se.




Natsejlads september 1974,
kort efter
jeg havde købt båden.


Hveen Rundt ved Nat var den årlige kapsejlads fra Sejlkluben Øst,
hvor FD80 oftest klarede sig godt i, med en enkelt overalt sejr og flere første og anden pladser i løbet.
Men også i Østs enkeltmandssejladser har båden hentede flere sejre.
Den var ikke specielt hurtig,
(for godt bygget, med bl.a. dobbelte askesvøb som man brugte i W-bådene, hvilket skaffet den øgenavn "syskrinet"
har dens bådbygger Jørgen Jeppesen selv fortalt mig)
men utrolig smidig og let på roret.
Sparsomt apteret.



I Sundkrogen, på sin egen plads.

Benny hjalp mig i 2007
med bundstokkene og stævnen












.

1949: Bygget af kalmafyr på eg af Jørgen Jeppesen, Frederiksunds Yachtværft for Palle Maag, daværende formand for Sejlunionen. Bådens navn: Ha-Ha.
1950: A.K.Rasmussen. Bådens navn: Bambino.
1951
: E.Nobel. Bådens navn: uændret.
1959: E.Jensen. Bådens navn: uændret.
1964: F.Konradi. Bådens navn: Carioca.
1966: N.Konradi. Bådens navn: uændret.
1972: A.Jensen. Bådens navn: uændret.
1974: J. Braga
, siden 90'erne sammen med B. Nielsen. Bådens navn uændret.

Jørgen Jeppesen
har også bygget den hurtige 147 i 1951, hvor han i modsætning til i 80'ren (for godt bygget, med bl.a. dobbelte askesvøb som man brugte i W-bådene, hvilket skaffet den øgenavn "syskrinet" har ham selv fortalt mig) snød så den drev.
Det var sjovt at se forskellen på dem agter fra, når de stod på landet side om side. Siesta, som båden hed, var Østs skolebåd og den kappedes jeg med i mange år.


1997: nyt glasfiberdæk sammen med bådbygger René Falkengaard.

1998: nyt epoxyruftag på vævet fibermåtte og 2mm krydsfiner - epoxylimet på den oprindelige listetag, sammen med min ven Peter Pedersen.

2000: agterstævnen, svøb, bord og bundstokke fornyet på Jakob Jensens Bådeværft

2002: skroget renset i bund
(for 2.gang i 30 år), slebet og impregneret med svensk olie og finsk tjær (den indvendige side af klædning har altid blot været linoljeimprægneret). Derpå primet med Hempels bundprimer under - og en fed Alfex hvideprimer over vandlinien.
Fribordet malet hvidt med Farvolin og bunden rødt med blød kobberbundmaling.
Jernkølen sandblæst og primet med 3 lag epoxytjær.

2007: stævnen fornyet og forstærket indvendigt som udvendigt, efter udskiftning af stævnbolte, bundstokke og kølbolte (rustfri). Sammen med min ven og bådbygger Benny Henriksen.

2010: Skræddersyet cockpittelt + nye presseninger til skydekappen og forlugen.

Dørken er i teak, ligesom tværbænken ved skottet, løjbommen, skydekappen, forlugen, skvattelisten, fenterlisten, stævnen og hjørnene i agterkammen.
Pantryet (rustfri Origo, 2 spritelementer) ned- og opklaplig à la IF under bb ruf.
Klædeskab (stb), tre gode køjer ("dobbelt" foran + en på hver side).
Gennemgående hylde på hver side under dækket. Bogskab m/ eltavl og sikringer
Lakeret dørk i kahytten, m/ kantsyet vandfast sisalgulvtæppe.
Masten er den samme som da jeg købte båden, bare ordentlig passet (Sigma Linspar Yachtlak).
Bommen: 1996.
Bompressening, blå.
Akkumulator 75amp: 2007
Lænsepumpeautomatik (magnetisk)
Påhængsmotor: Evinrude 4: 1996, min 50-års gave fra Britta men mest til hende selv,
træt af at padle i vindstille.
GPS: Garmin II
: 1997

Båden havde plads i Skudehavnen på Østerbro, hvor jeg var medlem af Sejlklubben Øst, før havnens og sejlklubbenes flytning til Kalkbrænderihavnen, overfor Svanemølleværket. Øst er siden 2008 ophørt som selvstændig sejlklub og dannede sammen med Triton, Søhesten og Kvindelig Sejlklub Sejlklubben København, hjemmehørende i Sundkrogen, Kalkbrænderihavn.

2011: Pga en rygmarvsskade kunne jeg ikke længere passe båden og solgte den til en gruppe ungemennesker v/ Philip Frédéric Grütter, som hørte til Sundby Sejlforeningen. Solgt i 2016 videre til Pia Rønne, Frederiksværk, iflg Folkebåds Database. Her mangler desværre Cariocas resultater siden 50'erne, men de var ikke at skamme sig over.






I Raa, på sin vante plads.
December 1987, dengang den var mørkeblå og Felícia lyserød, Skudehavn.
Østs klubhus i baggrunden.


Stokkene og stævnsforstærkning, 2007.



Januar 2010, Kalkbrænderihavn.


August 2010, på vej ud for fokken, før storen kom op.



Peter og jeg fotograferet af min datter Felícia her th med sin egen Freja
på landpladsen i 2007.
Carioca, som båden allerede hed da jeg i 1974 købte den af Arne Jensen,
var en meget populær slager i 40'erne, det belærte mig den gamle havnfoged
i Mölle som gav sig til at fløjte og danse den da han havde skrevet kvitteringen. 


Herunder:

Opløb til starten af Hven Rundt ved Nat ud for Tuborghavnen år 2000, kl. ca. 18:00.
Denne natsejlads var noget særligt.
Som regel den tredje fredag i september, ved solnedgang.
Enten over til Pinhätten og så Hven om bagbord eller omvendt, hvis ikke blot Hven rundt op og ned, om bb eller stb.
Gik starten ikke på kryds fulgtes man de første par timer mens synet vanede sig gradvis til mørket og de andre både blev til lanterner som man efterhånden ikke kunne skelne, hvem de var. Så spredtes man på kryds afhængig af hvilken vægt man lagde på den anslåede strøm og sejlede det bedste man kunne i flere timer indtil man igen fik øje på lanterner og både der kunne identificeres, i takt med at vi nærmede os målet.
Først da fik man en anelse om, hvor man stod, og close race kunne opstå.
Som regel var man for træt til suppen i klubhuset efter sejladsen.
Men ren besked om den endelige placering lokkede.




 

 




Afrundingen af glasfiberdækket malet mørkblåt
mellem skvattelisten og fenderlisten/skandæklisten
har det formål at påskrue
den sidstnævnte
over glasfiberafslutningen
længere ned på det øverste bord
fremfor mellem bordet og dækket, som oprindeligt var tilfældet.




I mangel af vognen på slæbestedet i den gamle Skudehavn, hvor båden ved søsætning fik lov at sætte sig og blive tæt natten over, hænger den her i Jacob Jensens kran
i Fiskerihavnen
.

 

 

 

 

 

 

 



Denne illustration fra Carrol's
The Hunting of the Snark

minder mig meget om fløjtetønden på Hvens nordvestrev,
skønt fløjten her er en klokke.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste billeder af båden på søen er taget fra October, en Colin Archer af Annemarie Rolev og Dieke Postma, som vi ofte fulgtes med, ikke mindst under vores tur til den vestlige skærgård i 97


Over 30 gange har jeg været Hveen Rundt ved Nat med Carioca i al slags vejr, fra på under 5-7 timer for fuld knald (med eller uden runding af Pinhätten i Sverige)
til over 12 timer i vindstille og modstrøm, med anker ude for hverken at sejle baglæns eller på grund under træerne ved Strandmøllekroen i tæt tåge.
Den var det hele værd, hver gang.

Foruden Felícia, som har været med fra starten uden at blive spurgt om hun havde lyst til det eller ej, har Britta
(og Knud Flensted Jensen til kapsejladserne)
været Cariocas mest trofaste gaster. Dines, Jens og Emil har også været med enkelte gange. Lige som Peter Pedersen.
Men ham har jeg hovedsagligt sejlet imod, da han kom til Øst ret sent med sin plastikspand og hurtigt blev hurtigere end os andre.
Ellers har jeg sejlet Carioca alene resten af tiden rundt om i Danmark og Sverige, med pejlinger og streger på søkortene, som jeg ikke nænner at smide væk.

Fremtiden findes blot i nuet, kun fortiden har vi at gå på opdagelse i.
Claude Simon