FD 80
Jorge Braga
Ringergården 9, 1.tv
DK 2400 NV
 

 
+45 2721 5832

mail :

 










Denne illustration fra Carrols The Hunting of the Snark minder mig meget om fløjtetønden på Hvens nordvestrev, skønt fløjten her er en klokke.


Hveen Rundt ved Nat var den årlige kapsejlads fra Sejlkluben Øst, hvor FD80 oftest klarede sig godt i, med en enkelt overalt sejr og flere første og anden pladser i løbet.
Men også i Østs enkeltmandssejlads har båden hentede flere sejre.
Den var ikke specielt hurtig, (for godt bygget, bl.a. med dobbelte askesvøb som man brugte i W-bådene, hvilket skaffet den øgenavn "syskrinet"
har dens bådbygger Jørgen Jeppesen fortalt mig) men utrolig smidig
og let på roret.
Sparsomt apteret.

Natsejlads september 1974,
inden jeg rigtigt
gik i gang med
at sætte båden i stand.

1949
: Bygget af kalmafyr på eg af Jørgen Jeppesen, Frederiksunds Yachtværft
(klasset, cert.nr. 16246) for Palle Maag
, daværende formand for Sejlunionen
1952: E.Nobel
1972: A.Jensen
1974: J. Braga
, siden 90'erne sammen med B. Nielsen
2011: P.F. Grütter
2016: P. Rønne
   

1997: nyt glasfiberdæk sammen med bådbygger René Falkengaard.

1998: nyt epoxyruftag på vævet fibermåtte og 2mm krydsfiner - epoxylimet på den oprindelige listetag, sammen med min ven Peter Pedersen.

2000: agterstævnen, svøb, bord og bundstokke fornyet på Jakob Jensens Bådeværft

2002: skroget renset i bund
(for 2.gang i 30 år), slebet og impregneret med svensk olie og finsk tjær (den indvendige side af klædning har altid blot været linoljeimprægneret). Derpå primet med Hempels bundprimer under - og en fed Alfex hvideprimer over vandlinien.
Fribordet malet hvidt med Farvolin og bunden rødt med blød kobberbundmaling.
Jernkølen sandblæst og primet med 3 lag epoxytjær.

2007: stævnen fornyet og forstærket indvendigt som udvendigt, efter udskiftning af stævnbolte, bundstokke og kølbolte (rustfri). Sammen med min ven og bådbygger Benny Henriksen.

2010: Skræddersyet cockpittelt + nye presseninger til skydekappen og forlugen.


Dørken er i teak, ligesom tværbænken ved skottet, løjbommen, skydekappen, forlugen, skvattelisten, fenterlisten, stævnen og hjørnene i agterkammen.
Pantryet (rustfri Origo, 2 spritelementer) ned- og opklaplig à la IF under bb ruf.
Klædeskab (stb), tre gode køjer ("dobbelt" foran + en på hver side).
Gennemgående hylde på hver side under dækket. Bogskab m/ eltavl og sikringer
Lakeret dørk i kahytten, m/ kantsyet vandfast sisalgulvtæppe.
Masten er den samme som da jeg købte båden, bare ordentlig passet (Sigma Linspar Yachtlak).
Bommen: 1996.
Bompressening, blå.
Akkumulator 75amp: 2007
Lænsepumpeautomatik (magnetisk)
Påhængsmotor: Evinrude 4: 1996
GPS: Garmin II
: 1997

Båden havde plads i Skudehavnen på Østerbro, hvor jeg var medlem af Sejlklubben Øst, før havnens og sejlklubbenes flytning til Kalkbrænderihavnen, overfor Svanemølleværket. Øst er siden 2008 ophørt som selvstændig sejlklub og dannede sammen med Triton og Søhesten Sejlklubben København, hjemmehørende i Kalkbrænderihavnen sammen med Kvindelig Sejlklubben.

2011: Pga en rygmarvsskade kunne jeg ikke længere passe båden og solgte den til Foreningen Carioca, en gruppe ungemennesker v/ Philip Frédéric Grütter, som hørte til Sundby Sejlforeningen.
Iflg Folkebåds Database er den i 2016 solgt videre til Pia Rønne, Frederiksværk.







I Raa, på sin vante plads.
   





Rundingen af glasfiberdækket mellem skvattelisten og fenderlisten/skandæklisten
har det formål at påmontere
den sidstnævnte over glasfiberafslutningen
længere ned på det øverste bord
fremfor mellem bordet og dækket, som oprindeligt var tilfældet.




38 år blot til lyst.