ANDEN
AKT, Fjerde billede
(En
sal, hvis bagerste halvdel forestiller en forhøjet scene.
Nogle stole i forgrunden med ryggen til publikum. Mellem
stolene og 'scenen' står en personage med en lille dirtigentstok
og ryggen til publikum. Han banker Molieres slag på
podiet med stokken. På 'scenen' kommer da en smuk kvinde
iført en galakjole. Hun går tværs over 'scenen' med
højtidelighed og på samme måde forlader hun 'scenen'
igen. Personagen banker hæftigt med stokken.)
PERSONAGE:
Hvad
med musikken?
STEMME
INDEFRA:
Det
var en svipser.
PERSONAGE:
Det
skal ikke gentage sig. OK?
STEMMEN
BAGVED:
OK.
(Den
smukke kvinde med den imponerende kjole gentager sin
entré, denne gang med musik på. Inden hun kommer helt
ud ad 'scenen', banker personagen gentagne gange med
stokken over alt på podiet.)
PERSONAGE:
Nej!
Nej! Nej! De har ingen idé skabt om, hvad De laver!
Det er ikke en spadsererdragt. Den er til stor ære for
nogle sjældne mennesker. Man skal respektere det, man
har på. Det har jeg allerede sagt tusinde gange.
(Kvinden
går ud af 'scenen'. Så gentager hun det hele forfra,
med musikken. Da hun er kommet halvvejs:)
PERSONAGE:
Langsomt.
Laaan-g-somt. Denne kjole skal ikke skynde sig. Det
er et højtideligt kostume. Har De forstået det? Højtidelighed.
Pomp, pomp, majestæt. Begyndt så at dreje rundt med
ynde. Det var ynde, jeg sagde. Ikke smileri. Naturlighed
inden i pompen. Ingen påtagethed. Elegance. Fornemhed.
Aristokrati. Stop!
(Han
banker gentagne gange med stokken)
PERSONAGE:
Har
De aldrig set det......i biografen? Har De ikke set
det på film, stormagternes millionærfester? Har De aldrig
lagt mærke til disse fantastiske millionærers fantastiske
kvinder, som har verden i deres hænder - og storfinans
ved deres fødder?
HUN:
Jeg
er en model, ikke en skuespiller.
PERSONAGE:
Selvfølgelig
er De ikke nogen skuespiller. Det ser man straks. En
skuespiller skal kunne være millionøse hele natten.
Modellem skal kun være det et minut: Hun kommer ind,
drejer rundt og går ud igen.
HUN:
Mosjø
lader mig ikke gøre det som jeg kan.
PERSONAGE:
Hvad
ved pigebarnet om det?
HUN:
Jeg
har da bestået modelprøven.
PERSONAGE:
De
har bestået den, fordi De har de klassiske mål. Ikke
andet. Modellen skal kunne give liv til de kreationer,
man giver hende på. De har en fantastisk krop. Den mest
fantastiske kvindekrop, jeg har set i alle mine livsdage.
De klassiske mål. Perfekte. Superperfekte. En sjældenhed
i århundrede. Det har De ikke selv gjort noget for.
De er udkommet sådan. Med en fantastisk krop, som er
mere værd end Dem selv.
HUN:
Ved
De hva'? Gå ad helv..(hun lukker munden ved den første
stavelse)
PERSONAGE:
Kan
De se, hvor jeg har ret! Deres krop bruger ikke sådanne
ord. Det er jo kroppen, der redder Dem.
HUN:
Jeg
har allerede sagt det: Jeg har bestået modelprøven.
PERSONAGE:
Var
det ikke for Deres krop, ville De overhovedet ikke være
her for at hjælpe med at klæde de store personligheders
fruer.
HUN:
I
udnytter vores nød.
PERSONAGE:
Jeg
kan godt lide Dem, unge dame. Jeg har allerede fortalt
Dem, hvordan De skal gøre. Når man ikke kan en ting
som en selvfølge, skal man lære teknikken. Tal: Et,
to, tre. Vær tålmodig.
(Hun
går ud. Begynder forfra. Da hun når halvvejs, træder
personagen frem for at instruere hendes bevægelser)
PERSONAGE:
Elegance:
En, to, tre.
Værdighed:
En, to, tre.
Aristokrati:
En, to, tre.
Lige
nu skal De ikke tænke på Dem selv og på Deres elendigheder.
Det har De resten af dagen og hele aftenen til. Lige
nu er De en stor dame. Fruen til den fornemmeste mand
i verden. Kvinde i femte potens! Et minut for Søren!
Bare et lille minut. Kom nu.
Fest:
En, to, tre.
Pomp:
En, to, tre.
Millionøse:
En, to, tre.
Stor
gala: En, to, tre.
Triumf:
En, to, tre.
Glorie:
En, to, tre.
(Slut
med promenaden. Hun går. Han viser tegn på udmattelse
efter at have forløbet sig)
(En
kommende brud, en kunde, kommer ind)
PERSONAGE:
(Kigger på uret) Lad hende komme ind!
(Kunden
går. Den unge kvinde fra foregående scene kommer ind)
PERSONAGE:
Velkommen
højtærede brud. Vort hus' "Det sidste skrig"
skal straks imødekomme Deres punktlighed!
(Han
tilbyder hende en stol. Han stiller sig mellem 'scenen'
og stolene med ryggen til publikum, ligesom ved scenens
begyndelse. Med den lille stok banker han Molieres slag
på podiet. Rumbelysningen forstærkes. Den højtidelige
musik starter. Så kommer en kvinde ind klædt som brud.
Nogle engle holder hendes slør og slæb. Andre engle
strøer omkring sig med rosenblade. Flokke af hvide duer
flyver over scenen. Alting er i hvidt. I takt med musikken
høres der kirkeklokker samt et børnekors stigende falset.
Lyd af en menneskemængde, som tiljubler 'brudeparret'.
Når kvinden klædt som brud når den anden side af 'scenen',
holder musikken op og koret, duerne og englene er ikke
på 'scenen' mere.)
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD: (hun kigger op på et punkt i luften
og taler med sig selv) "Én plus én er lig med
én"
(Som
enfjeder srpinger kunden pludselig op af stolen og faldder
derefter ubehjælpsom om på gulvet. Personagen kigger
mekanisk og skiftevis på kvinden klædt som brud og på
kunden på gulvet.)
PERSONAGE:
(Vendt mod kunden:) Et glas vand!
(Vendt
mod kvinden klædt som brud:)Hvad sagde De?
(Vendt
mod kunden:) Et glas vand!
(Vend
mod kvinden klædt som brud:) Hvad var det, De sagde?
(Vendt
mod kunden:)Et glas vand!!
(Han
banker gentagne gange med stokken på podiet. Og så,
vendt mod kvinden klædt som brud, banker han igen gentagne
gange på podiet:) Hvad var det, De sagde?
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD:
Jeg
har ikke sagt noget som helst.
PERSONAGE:
Ved
De ikke, at det er forbudt at tale med kjolerne?
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD: (Meget oprigtigt)
Jeg
har ikke sagt noget.
PERSONAGE:
Det
her kommer til at koste Dem dyrt.
(Podiet
vrimler med andre modeller, hver iført forskellige kreationer.
Det vrimler også med syersker i deres beskedne arbejdstøj.
Nogle hjælper kunden, andre omringer kvinden i brudekjole.)
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD: (Henvendt mod de nærmeste:) Hvor
er englene? Hvor er duerne?
EN
KVINDE:
Hvad
for nogle engle, hvad for nogle duer?
EN
ANDEN KVINDE:
Her
har der aldrig været hverken engle eller duer.
(Modellerne
og syerskerne i røre)
PERSONAGE:
Er
De fuld eller er De bare tosset?
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD:
Fuld?
(Hun begynder at rive kjolen i stykker) Tosset?
(Hun er nu næsten nøgen og tramper på kjolestumperne)Hør
lige engang: Hvorfor er De rejst hjemmefra? Der har
nok været en grund til det. Var det fordi man heller
ikke dér gør som De vil? (Hun samler kjoleresterne
fra gulvet og river dem i små stumper.)
PERSONAGE:
Barbar!
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD:
Udlænding!
(De
går fra hinanden)
PERSONAGEN:
Barbar!
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD:
Udlænding!
PERSONAGE:
Bar-bar!
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD:
Ud-læn-ding!!
(Hun
spytter på gulvet efter ham. Han efteraber hendes gestus.
På hver sin måde begynder de nu at gå mod sceneudgasngene,
uden dog nogensinde at komme så vidt.)
KVINDEN
KLÆDT SOM BRUD: (Til kollegerne:) Hvordan kommer
man ud af dette helvede?
(Kollegerne
omringer hende og fører hende mod bagscenen.)
PERSONAGE:
(Mens han svinger med stokken) Politi! Politi!
Myndigheder! Myndigheder! Justist! Justist!
(Og
han ville allerede være gået, hvis ikke det var for
den besvimede kunde. Med hånden slår han sig på låret
og udbryder med læberne et usagt ord.)
TÆPPE
|